tisdag 22 oktober 2013

Liveblogg från ACC barns och elevers hörselnedsättning

Tillbaka efter lunch. Tack mamma för lunchen.







  • Gör dagen så tydlig som möjligt, det hjälper alla elever att hänga med och få struktur på dagen. 
  • Prata en i taget. Detta blir extra viktigt när eleverna måste prata i mick för att höras.
  • Prata vänd mot eleverna och inte mot tavlan.
  • Ha en dialog med eleven om han/hon har hört ordentligt under lektionen.
  • Paus är otroligt viktigt för elever med hörselnedsättning för att hämta ny kraft.
  • Diskussioner i smågrupper är otroligt jobbigt för de elever med hörselnedsättning.
  • Hörövningar vid Nationella prov har eleven rätt att få texten uppläst.

67% anser att ljudmiljön på jobbet är ett problem varje dag.
Vad kan man göra för att sänka ljudnivån i skolan?

Missförstånd är vanligt och viktigt att se och förebygga.

Teckenspråk är ett helt eget språk med egen grammatik osv. Man pratar inte samtidigt som man tecknar.
Teckenstöd är enstaka ord som kompletterar ditt tal.

Svårigheter:
 Uppfatta och sortera ljud - sortera ljud kan vara svårt för en som inte har hörselnedsättning
 Muntliga instruktioner - ska vara korta och tydliga
 Kompensera hörselbortfall - svårare att förstå sammanhanget när flera ord försvinner i bruset
 Koncentrera sig - hörselnedsättning påverkar din koncentrationsförmåga
 Använda hjälpmedel - eleven ifråga måste känna att hjälpmedel är till för honom/henne

Nu blir det diskussionsfrågor!
 Hjäääääälp jag som är så blyg och inte vågar säga någonting. Hur ska detta gå?


  • Har du gjort några förändringar i din undervisning som underlättar för eleven med hörselnedsättning och samtidigt för hela klassen?

 Mikrofon som lärare och elever använder.

  • Kan du se några fördelar med att ha en elev med hörselnedsättning i din klass?

 Tala tydligt, visualisera med kroppsspråket.

  • Vilka tankar har dykt upp under dagen som du vill diskutera?



Nu blev det fika!

Linn från organisationen Unga Hörselskadade berättade om sitt liv som hörselskadad och vad organisationen gör och arbetar för.
Hon jobbar som elevassistent men kommer sluta och utbilda sig till något annat för att ljudmiljön är för hög. Riktigt vad hon ska utbilda sig till vet hon inte riktigt än.
 
För att sammanfatta det hon sa kan man säga att vi lärare och pedagoger har ett ansvar att se till så att de elever med hörselnedsättning har det lika bra som de andra eleverna. Vi kan nog inte till fullo förstå hur det är att ha en hörselskada eller hörselnedsättning och vad elever med detta handikapp får utstå under sin skoltid. Stoppa in öronproppar under en vecka så kanske du får en aHa om hur elever med hörselnedsättning har.

Unga Hörselskadade

 
Utvärdering sista minuterna...
Bra dag med mycket fakta och tankeställare. Viktiga frågor och ljudnivån påverkar oss alla oavsett hörselförmåga.

Nu väntar enhetskväll på skolan.

Liveblogg från ACC

Idag blir det kurs hela dagen och sen blir det enhetskväll på jobbet. Jag har en låååång dag framför mig med andra ord. Som tröst kommer jag luncha med mamma och får lite tid att prata om allt mellan himmel och jord.

Kursen eller föreläsningen eller föreläsningarna för det kommer bli flera föreläsningar under dagen handlar om elever med hörselnedsättning och vad vi kan göra för att underlätta för dem.

Blickar ut över föreläsningssalen och ser att jag är ensam kille. Vad säger det? Är det bra, dåligt spelar ingen roll. Jag undrar bara var alla männen är?





SPSM = SpecialPedagogiska SkolMyndigheten
spsm.se
De ger stöd, rådgivning och kurser inom funktionshinder och funktionsnedsättning.

Yeeeees nu kom kille nr 2! Det här blir bättre och bättre.

Lärresursenheten Västerås 
Eva C.
Annette T.
Yvonne H.
   De ger information, pedagogiskt stöd, deltar i utvecklingssamtal, upprättande av IUP och                    åtgärdsprogram, klassrumsbesök och observationer, arbetar med att förbättra ljudmiljön.

Annika från hörselenheten berättar kort om enhetens uppdrag och hur en hörapparat fungerar.

Tänk! här sitter jag på en föreläsning om hörselnedsättning och då förväntar man sig kanske att ljudet från mikrofonerna ska fungera exemplariskt. Men det gör det inte :(

Tänk att föreläsare inom alla områden har så svårt med att leverera bra ljud så att det hörs högt och tydligt.

Hörapparatens delar:


















ljudmiljosimulatorn

Hörteknik i skolan - Ove
Jaha, den andra killen i föreläsningssalen var en föreläsare, typiskt.

  • Önskat ljud och oönskat ljud. Skillnaden mellan dem ska vara så mycket som möjligt.
  • Prata nära personen som har en hörselnedsättning från 4 till 1 meter kan det bli en förbättring på 12 decibel. 
  • T-slinga ger en förbättring på 25 decibel.
  • Genomgång av olika mikrofoner och det absolut bästa är headset då mikrofonen är på ett konstant avstånd från munnen.
  • Undvik nakna väggar för att förhindra att ljudet studsar. Tavla, bokhylla eller något annat kan fungera som ljuddämpare. 

 
Ellinor H. - Lärare i Sala
  Berättar hur de arbetar på hennes skola.
  Inget revolutionerande nytt eller så. Vi jobbar säkert lika bra på min skola om inte bättre!!
  Använda tecken som stöd är väldigt bra och ett viktigt komplement.

Nu är det LUNCH!!!