onsdag 12 september 2012

Läraryrkets status...

Under en tid har jag funderat en del på hur man skulle kunna höja läraryrkets status.

En viktig faktor är legitimationen som borde ha införts för årtionden sedan.
Enligt mig ska endast legitimerade lärare få undervisa. Dvs inga vikarier om de inte har legitimation. Endast legitimerade lärare ska sätta betyg och i det ämne de har behörighet i. 

En annan viktigt faktor är lönen. Lärare är universitet eller högskoleutbildade och då ska ha lön därefter. Jag anser att vi lärare ska ha ordentligt betalt för att vi just har det yrke som vi har. Vi ska förbereda eleverna för ett arbetsliv. Det måste vara värt att lära ut matte, svenska, engelska, idrott och hälsa samt alla andra ämnen som en elev kommer i kontakt med.

Vi får inte glömma alla administrativa uppgifter som åläggs en lärare. Jag vill undervisa, därför blev jag lärare inte göra schema, uppdatera klasslistor, ordna vikarier, vara rastvakt mm. Listan kan göras lång och poängen har ni nog förstått. Enligt mig är en lärares första uppgift att undervisa och planera sin undervisning.

Om vi höjer lönerna radikalt, legitimationen finns, bra arbetsförhållanden råder så kommer det bli att fler vill bli lärare.

Det sista steget är att matcha efterfrågan på lärare med intagningar på våra lärarutbildningar. Behövs det 100 nya lärare så ska det finnas 100 intagningsplatser. Det ska råda konkurrens bland platserna och vem som helst ska inte kunna komma in på lärarutbildningen och gå igenom hela utbildningen utan att ha läst ut en hel litteraturbok. :)

Klart är det att det behövs en förändring och om politikerna inte förstår detta så finns det nog bara ett sätt kvar som vi kan visa att vi menar allvar. STREJK! Genom en landsomfattande strejk med båda fackförbunden så tror jag att vi kommer få politikernas uppmärksamhet. Vi lärare måste säga ifrån, vi måste göra vår röst hörd och när politikerna inte förstår så måste vi prata deras språk. STREJKA och DEMONSTRERA.

På vårt föräldramöte fick vi lyssna på en föreläsning om entreprenellt lärande. Mycket blablabla där det gamla sättet att lära förkastades och det nya var svaret på allt. Jag håller inte riktigt med. Förr lärde eleverna sig matte och svenska idag ska de lära sig själva hur man lär sig matte och svenska. Förr hade eleverna speciallärare som de fick gå till för att öva matte eller svenska. Idag står läraren själv med 30 elever och ska bedriva en pedagogik som tillfredsställer alla olika inlärningsstilar.

Om jag hade gått i skolan idag så skulle jag nog vara den där eleven som alla lärare inte har någon som helst aning om vad det är för fel på. Jag hade nog inte lärt mig multiplikationstabellerna eller grammatik för i dagens skola tragglas inte tabellerna eller grammatiken på samma sätt.

Så jag vet inte riktigt, jag är kluven om det bästa verkligen är dagens pedagogik. Det pratas om kreativitet, ta vara på elevens spontanitet, demokrati, ansvarstagande etc. När jag gick i skolan var skolan så tråkig och disciplinerad att när man hade slutat var man tvungen att hitta på något kreativt. Då gick vi ut i skogen och lekte tills våra mammor kom och hämtade oss.

Nu undrar jag om jag själv börjar bli gammal och tråkig. Med denna attityd kan man ju undra. Som tur är undervisar jag i idrott och hälsa som präglas av fart, aktivitet och mångfald.