måndag 8 april 2013

Respekt

Här kommer del 2 i min granskning av dokumentet jag fick.

Vi visar respekt för varandras tankar, kompetenser och roller. För att kunna göra detta krävs det att vi får tid att berätta om våra tankar. TID TID TID

Vi går in i alla situationer med en god intention och ser våra olikheter som en möjlighet till ömsesidigt lärande och kunskapsutbyte. Vad är det för situationer dem tänker på???????De kanske tror att vi är två lärare i varje klassrum och att vi lärare på så vis kan se hur den andre lär ut. Hmmmm..en utopi kanske, en verklighet i väldigt få klassrum. Men det vore helt klar intressant att vara två lärare i ett klassrum. Då kan vi börja prata om kvalité.

Vår nyfikna inställning hjälper oss att förstå varandras tankar och vi förväntar oss att alla gör sitt bästa. Min fråga är vad ens bästa är? Jag gör mitt bästa i förhållande till de förutsättningar och resurser som jag har. Jag tror inte att det finns någon lärare på min skola som tänker. "Idag ska jag göra lite si och lite så" Det är snarare tvärtom. Det är så strukturerat så att alla har något att göra hela tiden. det ska inte finnas någon stund där eleven inte har något att göra för då kan det bli kaos. För att vi ska kunna förstå varandras tankar så behövs det kommunikation mellan lärarna. Inte någon ytligt och flyktigt samtal under rasten utan här efterfrågar jag tid och plats där kolleger kan utbyta tankar och idéer.

Vi visar respekt för vårt uppdrag, gemensamma ramverk och rutiner samt utför våra uppgifter i enlighet med vad som är överenskommet. Ett ord. HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP^*^*^^^` Ge mig ett papper där det står i punktform vilka uppgifter som ingår i mitt uppdrag. I och för sig kanske är det bäst att ett sådant dokument inte finns. Jag menar risken finns att ingen skulle vilja bli lärare om ett sådant dokument skulle dyka upp på anställningsintervjun.