lördag 6 april 2013

Engagemang, respekt, helhet och samverkan.

Jag kommer att syna ett dokument som jag har fått. Kanske blir denna syning i flera inlägg och i detta inlägg börjar vi med begreppet Engagemang.

Engagemang kommer av en gemensam förståelse för vårt uppdrag och innebär lust och glädje inför vårt uppdrag. Det är ett ord som återkommer i denna mening och det är just detta ord som jag skulle vilja problematisera lite. Ordet är UPPDRAG. Om jag skulle fråga 10 lärare vad deras uppdrag var så tror jag att alla skulle svara undervisa. De skulle säkert säga flera saker som ingår i deras uppdrag. Tex. rastvakt, ta hand om biblioteket, städa efter att eleverna har ätit, kasta kompostpåsen osv. Jag personligen anser att alla dessa sysslor lever i skuggan av vårt primära uppdrag att undervisa. För att kunna undervisa och genomföra kvalitativa lektioner behövs det tid för planering, reflektion och dokumentation. I dagens skola finns det en fara att undervisningen har kommit i skymundan av alla de andra sysslorna som har inkluderats i lärarens uppdrag. Om jag hade frågat 10 rektorer vad som ingår i  en lärares uppdrag så skulle jag säkert få olika svar. Jag önskar bara att uppdraget blir synligt och granskat för så som det är nu så kan vi inte lägga till fler sysslor i uppdraget. Jag tror att det snarare skulle vara önskvärt att sysslor tas bort från lärarnas uppdrag och läggs på en annan person.

Vår nyfikenhet ger oss energi och vi är alla engagerade för att på bästa sätt gemensamt lösa vårt uppdrag. De tre sista orden i meningen, lösa vårt uppdrag. Mycket intressant formulering tycker jag. Det är som att uppdraget innebär att det är ett fel som ska fixas. Nu är det uppdraget löst nu går vi vidare. S ser inte jag på det. Om vårt primära uppdrag är att undervisa så finns det inga fel som kan lagas. Den stora utmaningen lärare har är att undervisa och ge alla elever den tid som de behöver för att kunna läsa, skriva och räkna. Jag skulle vilja se ett praktiskt exempel där ALLA engagerar sig för att på bästa sätt lösa ett uppdrag. Jo...jag kan ge ett exempel där vi nästan alla engagerar sig för att lösa ett uppdrag. Planering för idrottsdagar är ett sådant uppdrag men det handlar mest om praktiska frågor som hur tar vi oss till platsen och hur gör vi med lunch osv.

Vi har en stark tro på det vi gör och vår grundinställning är att allt kan utvecklas och bli bättre. Denna mening måste vi ha i våra liv för annars kan vi sluta med det vi gör och göra något annat. Men det kan vara väldigt svårt ibland att känna stark tro på det vi gör när resurser försvinner, elever som behöver hjälp och lärare som blir dränkta i administrativa uppgifter.

 Vi är lösningsinriktade och hjälper varandra där det behövs och lägger vårt fokus och energi på områden som vi kan påverka.Vad kan det vara för områden undrar jag. Eller jag undrar vad det är för områden som vi inte kan påverka. Det låter suveränt att vi ska hjälpa varandra där det behövs. Men jag har så fullt upp med mina elever så jag har inte tid eller ork att engagera mig i andras problem. Men det är ju klart skulle jag få ta bort några uppgifter så skulle jag nog ha tid och ork att hjälpa mina kolleger där det behövs.

Vi är modiga och prestigelösa och tar därför gärna emot och inspireras av andras erfarenheter och delar på samma sätt med oss av våra egna goda exempel. Ja detta kan vi väl leva upp till på ett villkor. Att de som kommer med sina erfarenheter och goda exempel verkligen har något att komma med. Jag har mött ganska många personer som vill komma med goda tips och idéer men som inte har satt sin fot i ett klassrum och praktiserat det de vill förmedla. Jag tar gärna emot tips men tänk på att jag har 3 ½ år universitetsutbildning, 1 termin träningslära, utbildad massör, träningsinstruktör, simlärare och klätterinstruktör. Ja jag vet inte så mycket hur jag ska undervisa mina elever så jag behöver säkert din hjälp. Ungefär som att min utbildning och min kompetens räcker inte utan jag behöver ta till experter som dig. Nu när jag har skrivit av mig lite så förstår jag vad meningen syftar till. En lärare har så svårt uppdrag så att han/hon kommer behöv hjälp från andra. Kan det vara så att vi behöver begränsa lärarens uppdrag för jag tror inte att det är någon brist på kompetensen.

Hur summerar jag detta? Begränsa vårt uppdrag, konkretisera vårt uppdrag. Om vi gör detta kommer tror jag vi lärare att få mer tid till verklig undervisning och på så vis kunna ge våra elever det dem behöver.