onsdag 9 maj 2012

Tio vetenskapliga skäl till att evolutionsteorin inte är bevisad

Tio vetenskapliga skäl till att evolutionsteorin inte är bevisad


I en av SVT:s webbartiklar klagas över att de amerikanska republikanerna i allmänhet inte tror på evolutionsteorin och andra ”vedertagna sanningar”. Nu har jag inget intresse av republikanerna, och jag bryr mig inte om vad SVT tycker. Jag är dock bekännande kristen och tror inte för fem öre på evolutionsteorin. Min övertygelse är den bibeltroendes övertygelse om att Gud har skapat hela universum, inklusive alla livsformer som befolkar jorden. Men även om man inte delar den tron, så finns det många goda skäl för att ändå avvisa evolutionsteorin på rent sakliga och vetenskapliga grunder oavsett vilket alternativ man sedan ansluter sig till. I den här artikeln vill jag presentera tio sådana skäl. Eftersom jag inte är någon vetenskapsman försöker jag presentera dessa skäl väldigt enkelt och ytligt och uppmanar alla som vill gräva mer att läsa de böcker jag tipsar om i slutet av artikeln.
Min intention är inte att bevisa att Gud skapat världen, utan bara att ge sakliga argument för att man av rent vetenskapliga skäl kan betrakta evolutionsteorin som en ursprungs-hypotes bland andra som inte på något sätt är bevisad bortom rimligt tvivel. Personligen anser jag att anledningen till evolutionsteorins starka stöd i västerlandet ligger i att dess filosofiska grundtankar och metafysiska implikationer tilltalar många människor, inte dess rigida vetenskapliga grund. Alla kulturer har behov av ursprungsmyter, och evolutionsteorin fyller med en anmärkningsvärd framgång det behovet hos den västerländska, sekulariserade civilisationen.
1. Evolutionsteorin begränsar vetenskapen genom att presentera materialistisk filosofi som enda förklaringsgrunden till världens och livets uppkomst. Grunden för evolutionsteorin är det obevisade axiomet att alla förklaringar till universums, materiens och livets uppkomst måste sökas inom materien självt och inte utanför den. Allt annat betraktas som ovetenskapligt. Detta är materialistisk (naturalistisk) filosofi, vilket begränsar det vetenskapliga sökandet efter svar på de existensiella frågorna.
Evolutionsteorin följer dock inte denna filosofi helt konsekvent när frågor om människans själsliv och medvetande skall förklaras i termer av utveckling, för då tenderar man att närma sig panpsychism i det att man tilldelar materien metafysiska egenskaper, egenskaper som sägs generera icke-materiella ting (t.ex. människans självmedvetande) när de materiella tingen uppnått en viss komplexitet (se även punkt 9).

2. Evolutionsteorin misslyckas med att förklara livets uppkomst. Inga tillfredsställande modeller för livets uppkomst har kunnat påvisas utan de modeller som finns representerar mer önsketänkande och utbroderande fantasier än vetenskaplig forskning. Att organiskt liv skulle uppstå av en slump bland icke-organiskt material strider mot naturlagen om biogenesis. Sannolikhetsberäkningar visar också att de proteiner som behövs i den enklaste cell kräver så lång tid att utvecklas genom slumpmässiga förändringar att hela universums ålder inte skulle räcka till. Lägger man till naturligt urval till denna kemiska evolution för att skynda på den har man bara flyttat problemet till en annan nivå i resonemanget eftersom det naturliga urvalet kräver en fungerande organism med replikeringsförmåga innan det kan börja verka.
Då återstår fortfarande att förklara hur denna proto-cell uppkom. I kölvattnet av detta problem har flera förslag varit på tapeten, t.ex. RNA-first-hypotesen, men inget förslag har visat sig kunna lösa problemen utan att skapa andra (och ibland fler och värre) problem. Det räcker inte att säga att den första cellen fick någon primitiv förmåga till fortplantning när man inte kan säga hur det såg ut.

3. Det fossila vittnesbördet talar mot evolutionsteorin genom den kambriska explosionen, avsaknaden av en tydlig utveckling från lägre till högre stående arter och genom avsaknaden av tydliga mellanformer i de högre ordningarna av taxonomin. Alla växt- och djurgrupper uppträder plötsligt och tydligt avgränsat från andra växt- och djurgrupper utan mellanformer som överbryggar gapen mellan grupperna i de geologiska lagren. Två citat från litteraturen bekräftar detta: Ernst Mayr skrev:
”Utgående från evolution som ett faktum borde fossil visa en gradvis förändring från föräldraformer till avkomma. Men det är inte det som paleontologen finner. Tvärtom. Han eller hon finner klyftor i varje stamserie. Nya former uppträder ofta och plötsligt, och deras omedelbara föregångare finns inte i de föregående geologiska avlagringarna. Upptäckten av obrutna serier av arter under gradvis förändring till efterföljande arter är mycket sällsynt. I verklig mening visar fossil avbrott, till synes en dokumentation av språng (saltations) från en typ av organism till en annan typ. En förbryllande fråga uppstår: varför misslyckas det fossila materialet med att visa upp den gradvisa förändringen man skulle förvänta sig av evolution?” (Ernst Mayr, What Evolution Is, Basic Books, 2001, sida 14.)
Och James Valentine skriver i On the Origin of Phyla (Chicago University Press, 2004, s. 115):
”As the major metazoan bodyplans appear abruptly and without known intermediates in fossil records, the morphological gaps between bodyplans have to filled by hypothetical intermediates in order to connect them into a branching structure”,
och några sidor tidigare:
“It would be wonderful if there were lots of intermediates to puzzle over, unfortunately, there seem to be few to trouble us” (s. 39).

4. Evolutionsteorin kan inte förklara uppkomsten av och komplexiteten hos existerande biologisk information, t.ex. DNA. Information i ett slutet system uppkommer alltid genom ingrepp av en extern agent, aldrig genom slumpmässiga processer. Lämnat åt sig självt kommer ett slutet system alltid att uppvisa förlust av information och ökad oordning. Eftersom universum i sin helhet är ett slutet system skall man inte förvänta sig att meningsfull komplex information uppstår slumpmässigt i enlighet med termodynamikens andra lag.
Även om man betraktar planeten jorden som ett öppet system som matas med energi från solen, löser man inte problemet i alla fall eftersom alla öppna system, enligt all erfarenhet, också tenderar att uppvisa ökande oordning om inte energin tillförs på ett ordnat sätt. Information skall dessutom kunna läsas, tolkas och användas vilket innebär att mekanismer och regler för hur informationen skall användas måste uppkomma samtidigt som informationen självt. Inga tillfredställande modeller för hur ett sådant biologiskt system skall kunna uppkomma genom små slumpmässiga förändringar har någonsin presenterats.

5. Evolutionsteorin kräver att ny biologisk information skapas för en utveckling från lägre till högre stående arter. De krafter som primärt sägs driva evolutionen framåt, mutationer och naturligt urval, verkar dock i motsatt riktning genom bevarande av existerande information eller i värsta fall förlust av biologisk information. Inga fungerande mekanismer för tillförsel av ny biologisk information till ett redan existerande system har någonsin kunnat påvisas, om inte informationen tillförs via en extern agent. Många experiment som används för att bevisa evolutionen, t.ex. experiment med bananflugor som får extra vingar genom duplicering av vissa gener, bevisar i själva verket att sådana förändringar alltid sker genom ett externa ingrepp.

6. Så kallad makroevolution, där gränsöverskridande utveckling leder till nya typer av organismer, har aldrig kunnat observerats vare sig i verkligheten eller i experiment. Det enda man har sett är s.k. mikroevolution, små förändringar inom en redan existerande art. Evolutionsteorin är beroende av att mikroevolution under långa tidsperioder leder till makroevolution. Detta har aldrig observerats eller kunnat påvisas historiskt bland fossilen. De kontrollmekanismer som finns i cellernas mekanismer motverkar också alla sådana former av förändringar.

7. Evolutionsteorin bevisas många gånger med rena cirkelresonemang. Ett exempel som är populärt i skolböckerna är olika former av homologi-argument, t.ex. jämförande anatomi där man jämför olika kroppsdelar hos flera olika arter och helt korrekt konstaterar att dessa påminner starkt om varandra i fråga om skelettets uppbyggnad, etc. Eftersom man utgår ifrån att evolutionen har ägt rum måste dessa likheter bero på ett gemensamt evolutionärt ursprung. Alltså blir likheterna i anatomin i sig direkt ett bevis för ett gemensamt ursprung. Kullerbyttan man gör är att man utgår från att det man vill bevisa är sant, och då tolkas fakta utifrån denna sanning, och vips så har man hittat stöd för sin förutfattade mening.
Problemet är att samma resonemang kring t.ex. just jämförande anatomi kan föras utifrån ett kreationistiskt perspektiv: eftersom Gud skapat världen beror likheterna i strukturer hos olika arter på en gemensam designer. Voila! Denna typ av cirkelresonemang är (oavsett vilken grundsyn man företräder) förödande för vetenskapen och leder enbart till att bekräfta fördomarna hos de som skall tolka fakta, men säger ingenting om vart fakta faktiskt leder om man lägger bort sina förutfattade meningar.

8. Evolutionsteorin misslyckas med att förklara människans historia. Alla förslag till mellanformer mellan människans tänkta förfäder och dagens människa har antingen varit mycket lika nu existerande apor eller mycket lika nu existerande människor. Vissa föreslagna mellanformer har varit falsarier och många förslag till mellanformer baseras på mycket fragmentariska fynd.

9. Evolutionsteorin misslyckas med att förklara uppkomsten av ickemateriella delar av människans väsen och kultur, t.ex. människans själ, hennes känsla för moral och empati, samt hennes estetiska intressen inom konst, kultur och musik, och hennes förmåga att reflektera över sitt ursprung. Många av dessa metafysiska sidor hos människans väsen bidrar inte till den biologiska överlevnadsförmågan, varför man kan tycka att det naturliga urvalet borde rensat bort dem för länge sedan.

10. Evolutionsteorin får inte kritiseras, och gör man det ändå riskerar man att stämplas som i bästa fall okunnig och i sämsta fall som dum. Detta är ett mycket starkt skäl till att misstänka att den inte är bevisad. Människor har i alla tider haft en tendens att reagera känslomässigt när den rådande världsbilden kritiseras på goda grunder. Istället för att argumentera sakligt, avvisar man all kritik kategoriskt. Det hade man inte behövt göra om evolutionsteorin verkligen var bevisad. Då skulle bevisen tala för sig själva. Nu finns det inga (bra) bevis, enbart mycket svaga indicier som dessutom motsägs av andra fakta. Därför blir det så känsligt att kritisera evolutionsteorin eftersom den är en ”vedertagen sanning”.
På grundval av dessa punkter finns det goda skäl att betrakta evolutionsteorin som en obevisad hypotes, och detta gäller oavsett hur man ställer sig till frågan om Guds existens och hans eventuella inblandning i världens och livets skapelse. Det är fortfarande möjligt att framtida vetenskapliga upptäckter leder till evolutionshypotesen blir bevisad, men det är inte särskilt troligt. Vetenskapsmännen har haft över 150 år på sig sedan Darwin lade fram sina teorier, och de fakta som har framkommit sedan dess pekar mer och mer bort från möjligheten att evolutionshypotesen skulle kunna stämma. Man kan fråga sig hur länge det dröjer innan hypotesen bryter ihop och ersätts av något annat.
För den som vill veta mer rekommenderar jag följande böcker:
  • Mats Molen: Vårt ursprung, XP Media, 2001
  • Lee Strobel: The Case For A Creator, ZonderVan, 2004
  • Jonathan Wells: The Icons of Evolution, Regnery Publishing, 2002
Allt som står i dessa böcker säger jag inte ”ja och amen” till, men det mesta av stoffet är helt klart intressant att begrunda. Dessutom ger dessa mycket bakgrundsinformation som gör det enklare att själv gräva vidare.

/Robert Granat

Lukasevangeliet på vers kap 11

                                                 Bön

                                                 Lärjunge vill lära sig be
                                                 Jesus låter då detta ske

                                                 Fader låt Ditt namn heligt vara
                                                 om Ditt rike vår bön besvara
                                                 Ge oss vårt bröd dag efter dag
                                                 förlåt synder av alla slag
                                                 Hjälp oss förlåta alla andra
                                                 som här tillsammans med oss vandra

                                                 Om det dig någon gång sker
                                                 att om natten en vän dig ber
                                                 att tre bröd av dig genast låna få,
                                                 har fått gäst, har inget att bjuda på
                                                 Du kanske då i fred vill vara
                                                 och med ett nej bönen besvara
                                                 men jag säger till er
                                                 att till slut det sker
                                                 att han brödet av dig får
                                                 om han enträget kvar står

                                                 Likadant för er
                                                 att den får som ber
                                                 Den som söker han och finner
                                                 bultande öppnad dörr vinner
                                                 Finns någon far
                                                 som en orm tar
                                                 och sin son den ger
                                                 när han om fisk ber
                                                 Ska då inte himmelske fadern ge
                                                 helig Ande åt den som honom be
                                                 (Luk.11)

                                                
Demoner drivs ut
                                                 Jesus en stum demon driver ut
                                                 gör på tystnad och lidande slut
                                                 Folket häpnar och några tänker
                                                 att Bechlebul honom makt skänker 
                                                 Många är det som på honom skeptiskt ser
                                                 vill att han dem ett tecken från himlen ger
                                                 Men Jesus som vet vad de tänkte
                                                 följande visdomsord dem skänkte
                                                 ett rike där inbördeskrig bryter ut
                                                 gör ju på hela det rikets struktur slut
                                                 slutar med ödelagda hus
                                                 blir ruiner av sand och grus

                                                 Om Satan i strid med sig själv gå
                                                 kan inte han hans rike bestå
                                                 Ni har ju själva sagt
                                                 att jag med mörkrets makt
                                                 driver demonerna ut
                                                 gör på deras styre slut
                                                 Era anhängare då
                                                 vem förlitar de sig på
                                                 när de samma gärning som jag gör
                                                 och sitt krig mot ondskans makter för
                                                 Om det är Guds finger jag använt
                                                 då har Guds rike till er anlänt

                                                 Mot en stark man på vakt,
                                                 tager man sig i akt,
                                                 men en starkare honom övervinner,
                                                 hans herravälde ut i intet rinner
                                                 Den som inte med mig går
                                                 istället emot mig står
                                                 (Luk.11)

                                                 
Oren andes återkomst
                                                En oren ande som en människa lämnar
                                                på jakt efter en ny viloplats sig ämnar
                                                vandrar i trakter torra och vattenlösa
                                                där bostadsproblemen inte går att lösa
                                                säger då jag vänder till gamla hemmet tillbaka
                                                ser hur fint, städat det är, vill ej detta försaka
                                                tillsammans med sju andra andar slår sig ner där
                                                för den människan slutet värre än början är

                                                En kvinna som hans ord hörde
                                                sin mening ljudligt framförde
                                                saligt är det moderliv som dig burit och fött
                                                saliga de bröst som du diat, som din mun mött
                                               Jesus sa, salig den som Guds ord hör  
                                               tar det tillvara och efter det gör
                                               (Luk.11)

                                               Jona tecken

                                               Detta ett ont släkte är
                                               som ständigt tecken begär
                                               men bara ett tecken dem når
                                               de bara Jona-tecknet får
                                               Jona som blev tecken för folket i Nineve
                                               människosonen ska samma tecken  som Jona ge
                                              
                                              Söderns drottning ska på domens dag uppstå
                                              och med detta släkte ska hon domen få
                                              Hon kom för att kung Salomo höra
                                              bekantskap med hans visdom göra
                                              Folket här har något som är långt förmer
                                              än visheten Salomo drottningen ger
                                              Nineves folk ska en gång
                                              på domens dag en dom vara
                                              för detta släkte
                                              som ej med tro budskapet besvara
                                              för det som nu här sker
                                              är än Jona förmer
                                              (Luk.11)

                                
                                              Kroppens lampa

                                             Det aldrig händer
                                             man lampa tänder
                                             och sätter den i en vrå
                                             eller med sädesmått på
                                             den ska sitt ljus ge
                                             så alla kan se
          
                                             Kroppens lampa är ditt öga
                                             som grumligt hjälper föga
                                             Därför får det inte ske,
                                             att ditt öga ej kan se,
                                             ditt inre i mörker är,
                                             utan finns i ljusets sfär
                                             (Luk.11)

                                             Fariséer och laglärda

                                             Bjuden hem till Farisé
                                             som honom som gäst vill se
                                             och till bords han där genast går
                                             utan att kroppen rening får

                                             Farisén förvånad är
                                             lagen om rening ju lär
                                             Ni Fariseer noga med det yttre är
                                             men invärtes fulla av ondska och begär

                                             Skaparen insida och utsida gett
                                             detta borde alla här ha insett
                                             om ni till de fattigas behov ser
                                             förändras ni så allt blir rent för er

                                             Ve er ni Fariseer som ert yttre pynta
                                             ni ger tionde av vinruta och mynta
                                             men glömmer rättvisan och kärleken till Gud
                                             för alla era yttre stadgar och förbud

                                             En laglärd då till honom sig vänder
                                             och följande budskap honom sänder
                                             Du oss förolämpar
                                             för lagens bud vi kämpar

                                             Ve er alla ni laglärda
                                             som så stränga bud utfärda
                                             de läggs som bördor, tunga att bära på
                                             för kämpande människor, stora och små

                                             Ni gör inget för att lyfta bördor av
                                             Men ni vårdar er om profeters grav
                                             Profeter som era fäder tog livet av
                                             Gravarna ni storslagna monument ni gav

                                            Ni tycker ni gjort, något hedervärt och stort
                                            men bekänner ej synden som era fäder gjort
                                            Vad era fäder gjort, ni gör
                                            och detta ska ni dömas för

                                            Ni nyckeln till kunskapens dörr har
                                            men står själva utanför den kvar
                                            och ni hindrar andra
                                            som in där vill vandra

                                            När han därifrån gick
                                            många frågor han fick
                                            de försöker honom på allt sätt fälla
                                            genom att besvärliga frågor ställa
                                            (Luk.11) 



/ Bengt
bibelblogg.se