Istället för att bara sitta och gnälla över att systemet inte fungerar så tänkte jag säga vad jag tycker om skolan och vad det politiska systemet borde göra.
Jag är själv lärare och har varit i branschen i ca 10 år. Jag har sett en del, hört en del och upplevt en del i denna fantastiska värld. Men många saker skulle kunna ändras på och effektiviseras. Här kommer min lista på förändringar som jag eftersöker inom en snar framtid.
Lönen - ja jag vill tjäna lite mer pengar på det jag gör. Jag har träffat kolleger som har nöjt sig med en väldigt låg lön och fått som argument att läraryrket är ett "kall" och lönen är inte det enda som räknas som lön. Jag förespråkar teriffsystem där lönen ökar i jämna trappsteg. Har man arbetat inom samma yrke i 5 år ska man ha en viss lön och var 5:e år finns en given lön som arbetaren ska ha uppnåt. Den individuella lönen som rektorerna ger nu är under all kritik.jag tror att det finns väldigt få rektorer som har koll på sina medarbetare och vad de verkligen presterar. Ingångslön 30000kr.
Klasstorlek - Jag hävdar att ju större klasser desto färre minuter har läraren per elev. Undervisning handlar mycket om att se, bekräfta och enskilt hjälpa alla elever i klassen. Ju fler elever desto svårare blir det för läraren att hinna se och bekräfta varje elev. Jag förespråkar ett elevtak på 20 elever per undervisande lärare.
Förstatliga skolan - Kommunerna har haft sina år att styra skolan och det gick som det gick. Jag vill se att staten tar på sig det ekonomiska ansvaret för den svenska skolan så att alla elever har en likvärdig chans att lyckas i skolan oberoende på vart man bor i Sverige. Jag skulle också vilja se att staten tar mer ansvar för det praktiska arbetet och verkligen peka med hela handen. Tex. alla skolor gör lika när det gäller utvecklingssamtal, nationella prov, arbetsbeskrivning för förstelärare m.m.
Betyg - Betyg kan vara bra för de elever som är motiverade och har lätt för att lära sig. Men betyg kan också vara knäckande för de elever som har det svårt och inte lyckas i skolan. Jag har sett elever gråta för att de inte fick det betyg de kämpade så hört för att få. Jag har också sett elever överlyckliga för att de klarade godkänd på provet. Jag tror inte att betyg är den enda lösningen på att mäta en elevs kunskaper. Jag fick VG i matte på gymnasiet för att jag hade lärt mig 100 decimaler i Pi. Min mattelärare sa till mig innan han betyg på mig att jag hade haft G på alla proven men visade ett visst intresse för mattematik så jag fick VG. Jag tror att det finns fler som kan vittna om ett betygsystem som inte är rättvist. Jag förespråkar lämplighetsprov, prövotid och välskrivna omdömen.
Friskolor - Detta är en laddad fråga. Jag har arbetat som lärare i två friskolor. Det första man måste fråga sig själv är varför finns friskolan. Det finns säkert lika många svar som friskolor. Jag är inte emot att det finns friskolor men om de finns ska de följa samma spelregler som de andra kommunala skolorna. Att få en kvalitativ utbildning ska inte bero på om man har gått på en friskola eller inte. En brist som finns på många friskolor är att de inte har en egen gymnastikhall. Hur mycket pengar spar friskolan på att inte ha någon egen idrottshall? Till detta kan man ifrågasätta kvaliten på undervisningen och arbetsmiljön för lärarna. Om kommunala skolor behöver ha idrottshall så ska också friskolor ha det. Det gäller inte bara idrottshallar utan även slöjdsalar, kök för hemkunskap och skolbibliotek.
Göra yrket attraktivt på marknaden - Detta är ett måste inför framtiden. Det kommer saknas massor av lärare i framtiden om inte sveriges politiker gör något riktigt radikalt. Vad skulle det vara? Ingen aning om jag ska vara ärlig. Jag tror att universitet och högskolor behöver matcha efterfrågan med antal platser på läroverken. Efter det jobbgaranti och ingångslön på minst 30000kr. Kanske också lösa ut studielånen efter 5 yrkesverksamma år under samma arbetsgivare. Dessa förändringar skulle kanske göra läraryrket mer populärt. Jag har tyvärr hört så många gånger att lärare har slutat pga. att arbetsmiljön är för tuff. Inte själva undervisningen utan alla uppgifter runt omkring där fostran och konfliktlösning kanske är den jobbigaste uppgiften.
Kurator - På en skola med 200 elever ska det finnas en heltidsanställd kurator som kan ha samtal med elever som behöver prata. Elever har ett så stort behov av att bara få prata med någon som har tid att lyssna. Någon som inte är stressad till nästa lektion eller behöver lösa en konflikt mellan två andra elever. Någon som kan boka in i kalendern att eleven kan komma då och prata i 5, 10 eller 20 minuter.
Katederundervisning - IKT är bra missförstå mig inte men...jag tror att katederundervinignen är underskattad. Jag förespråkar katederundervisningen där eleverna sitter på sina givna platser och får undervisning. Jag tror att elever i dagens skola har fått alldeles för mycket ansvar när det gäller deras inlärning och kunskapsinhätmning. Detta är kanske inte en politisk fråga utan snarare en kollegial fråga.
Läxor - Jag vill att all inlärning ska ske under skoltid. Om en elev har svårt i något ämne ska eleven erbjudas hjälp av en lärare i skolan. Detta gör att alla elever har samma chans att få hjälp. Familjesituationen ser olika ut och alla har inte ssamma möjligheter att få hjälp hemma. Läxhjälp under skoltid skulle ge alla elever samma möjligheter till hjälp.
Det börjar bli sent och jag är ganska trött. Det finns säkert mer att säga om skolan och politiken men just nu säger jag god natt och sov gott.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar