Pånyttfödelse, Frälsning, Rättfärdighet
Vi tror att frälsningen endast är beroende av Guds nåd, men att den kommer oss till del genom att tacka Ja till Guds frälsningserbjudande. Ett Ja till Guds erbjudande innebär en omvändelse från vårt egenliv till ett liv underordnat Guds vilja, en tro på Jesus Kristus samt en förtröstan på att Jesu försoningsgärning är det enda som räknas för vår frälsning. Det självvalda dopet i vatten är en troendes yttre vittnesbörd om denna omvändelse, samt en bild för den troendes död bort från egenlivets slaveri till det nya fria livet i Kristus. Vi tror att ett sådant Ja till Guds erbjudande innebär att vi redan här och nu är frälsta till det eviga livet hos Gud. Den sista frälsningen – våra kroppars förlossning – får de troende uppleva då Jesus kommer tillbaka. (Joh 3:16, Joh 5:24, Rom 6:4, Rom 8:23, Hebr 9:28, 1Petr 3:21)Vi tror att den troende varken är eller i sig själv blir rättfärdig under detta jordeliv, men den troende får tillgodoräkna sig Jesu rättfärdighet. När vi omvänder oss till Jesus och tror på hans frälsning för oss, då förklaras vi rättfärdiga inför Gud genom hans nåd. Vi tror inte att människans egna gärningar kan tillföra något ytterligare till denna Guds nåd och rättfärdighet för de troende. (Rom 3:21-22, Rom 3:26, Rom 3:28, Rom 4:5, Gal 2:16)
Vi tror att den som omvänder sig till Gud får Guds Helige Ande som gåva, vilken blir en källa av nytt liv som porlar ur vårt inre och helgar oss till att leva allt mer efter Guds vilja. Den troende föds vid omvändelsen på nytt i sitt inre, vilket gör att synden inte längre har makt över livet och att livet får en ny positiv inriktning. Dock kan även en pånyttfödd troende synda, men Jesus förlåter den som bekänner och ångrar sin synd. (Joh 3:3, Apg 2:38, Fil 2:13, Jak 1:18, 1 Petr 1:23, 1Joh 1:10, 1Joh 2:1)