söndag 27 maj 2012

Rätt låt vann?! Eurovision Song Contest

Det är väl en smaksak. Loreen vann iaf Eurovision Song Contest igår med låten Euphoria. Loreen fick poäng av 41 länder och de enda som inte gav poäng till Loreen var Italien.

Nu kan Loreen ställa sig bland de andra fyra som har vunnit Eurovision för Sverige.
De andra fyra är: ABBA, Herreys, Carola och Charlotte Perrelli.

Jesus - sann Gud och sann människa del 2.

4. Jesus är Gud uppenbarad i köttet (kommen som människa)

Vi har redan läst inledningen i Johannesevangeliet, men vi tar det en gång till. Där ser vi att Jesus (Ordet) var hos Gud redan från början och att han själv var Gud. Att Ordet verkligen handlar om Jesus förstår vi av vers 14 i första kapitlet.
  • Joh 1:1-3: ”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till.”

  • Joh 1:14: ”Och Ordet blev kött och bodde bland oss”
En korrekt översättning från grekiskan av 1 Tim 3:16 avslöjar också tydligt att Jesus är Gud. Vi ser den översättningen i King James Bibel, i Luthers Bibel, i Karl XII:s Bibel, mfl, eftersom dessa översättningar lutar sig mot den grekiska grundtext som kallas ”majoritetstexten”. Senare översättningar lutar sig mot den betydligt mindre samlingen grekiska manuskript som kallas ”minoritetstexten” där Jesu gudomlighet har gömts undan.
  • 1 Tim 3:16: "Och erkänt stor är gudaktighetens hemlighet: Gud som blev uppenbarad i köttet, rättfärdigad i Anden, sedd av änglarna, predikad bland hedningarna, trodd i världen och upptagen i härligheten." Reformationsbibeln (reviderad Karl XII:s Bibel)
Av de 300 grekiska grundmanuskript som innehåller 1 Tim 3:16, är det endast fem sent skrivna manuskript (från 800-, 1100- samt 1200-talet) som ersatt "Gud" med "Han". Dessa ynka fem manuskript har ändå fått utgöra grunden till moderna Bibelöversättningar. Ovanstående översättning stämmer med 98,3 % av befintliga grekiska grundmanuskript och med ”summan av Guds Ord”, vilket gör det troligast att detta är en korrekt översättning.
I Jesajas bok i GT ser vi att Gud skulle födas som ett litet barn, och att han bl.a. skulle kallas Gud och Fader.
  • Jes 9:6: ”Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste.
I Mikas bok i GT ser vi något liknande. En som är från evigheten skall födas av en kvinna. Jesus är alltså från evighetens dagar. Han blev inte till först när Maria födde honom. Han var inte en vanlig människa som ikläddes något slags ”kristus-ämbete”. Jesus fanns före allting, precis som Gud. Jesus är alltså den evige själv som kommer i mänsklig gestalt.
  • Mika 5:2-3: ”…från dig skall det åt mig komma en som skall härska i Israel. Hans ursprung är före tiden, från evighetens dagar. Därför skall han överge dem fram till den tid då hon som skall föda har fött.”

  • Joh 8:58: ”Han [Jesus] svarade: ’Sannerligen, jag säger er: jag är och jag var innan Abraham blev till.’ " NT 81

  • Fil 2:5-7: ”Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa”

5. Jesu blod är Guds blod

  • Apg 20:28: "Ge akt på er själva och på hela den hjord som den helige Ande har satt er som ledare över till att vara herdar i Guds församling som han har köpt med sitt eget blod."
I detta Bibelord talas om Guds församling och att han friköpt dem med sitt blod. Det var alltså Gud som lät sig korsfästas, vilket säger oss att Jesus är Gud. I t.ex. Bibel 2000 ser man hur översättarna genom att lägga till ett ord gör Jesu gudom mer diffus. Där står det: "…som han har vunnit åt sig med sin sons blod." Ordet "son" finns inte i grundtexten. Rätt översättning skall vara "som Gud köpt åt sig med sitt eget blod". Det gör att man kan se att Gud och Jesus är den samme. Det här Bibelordet bekräftas av det vi kan läsa hos Sakarja i GT:
  • Sakarja 12:10: ”Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till mig som de har genomborrat.”

6. Den som har sett Jesus har sett Fadern, de är ETT

Den som har sett Jesus har sett Fadern, sa Jesus. Det är ett oerhört stort anspråk Jesus gjorde. De två är samma väsen fast olika i uppenbarelse. Fadern är i Jesus, vilket betyder att Jesus är Fadern uppenbarad i mänsklig gestalt, de är samma person.
  • Joh 14:9-11: ”Jesus svarade: "Så länge har jag varit hos er, och du har inte lärt känna mig, Filippus. Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du säga: Låt oss se Fadern? Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig? De ord som jag talar till er, talar jag inte av mig själv. Fadern förblir i mig och gärningarna är hans verk. Tro mig: Jag är i Fadern och Fadern är i mig.”

  • Joh 10:30: ”Jag och Fadern är ett."
Hade Jesus ”bara” varit en son till Gud, en ”gudason” (så som vi tänker son i mänsklig mening), så hade inte Jesus sagt att han är i Fadern. Nej, Gud klev ner från sin tron i himlen och kom till oss som sann människa men samtidigt som sann Gud. Sin härlighet lämnade han kvar i himlen för att dela människornas villkor och för att till sist dö för våra synder. Så den som såg Jesus hade även sett Fadern.
  • 2 Kor 5:19: "Ty Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv."

  • Kol. 2:9 "Ty i honom bor gudomens hela fullhet i kroppslig gestalt…"

6.1 "Jag är A och O, den förste och den siste"
Jag vill nu visa några liknande Bibelord. I de första talar Gud den Allsmäktige, i de andra Jesus. Båda säger samma sak om sig, att de är "A och O, den förste och den siste". Dessa Bibelord visar oss att Gud och Jesus är ett, att de är samma Gud, dock i olika skepnad.
Här talar Gamla testamentets Gud, Israels konung, Herren Gud, Sebaot, den Allsmäktige:
  • Jes 44:6: ”Så säger HERREN, Israels Konung, och hans Återlösare, HERREN Sebaot: Jag är den förste och jag är den siste, förutom mig finns ingen Gud.”

  • Upp 1:8: ”Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige.
I nedanstående Bibelord talar Jesus:
  • Upp 1:17-18: "När jag såg honom föll jag ner som död för hans fötter, och han lade sin högra hand på mig och sade: "Var inte förskräckt. Jag är den förste och den siste och den levande. Jag var död, och se, jag lever [det är alltså Jesus som talar här] i evigheternas evigheter och har nycklarna till döden och helvetet."

  • Upp 22:12-13, 16: ”Se, jag kommer snart [det är alltså Jesus som talar här] och har min lön med mig för att ge var och en efter hans gärningar. Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden….Jag, Jesus, har sänt min ängel för att vittna för er om allt detta i församlingarna. Jag är Davids rotskott och hans ättling, den klara morgonstjärnan”
Jesus kallas Gud i flera av Bibelns texter, och Herren Sebaot, Israels Gud säger i Jes 44:6 att det finns ingen Gud vid sidan av honom. Det finns ingen annan logik än att Jesus och Gud är ett, alltså samma väsen, samma Gud.

Lukasevangeliet på vers kapitel 23

                                       Inför Pilatus         
                                       Till Pilatus de honom för
                                       sina anklagelser framför
                                       folket han förleder
                                       till oro det leder
                                       kejsarens rättmätiga skatt förhindra vill
                                       säger att han är Messias och kung därtill
                  
                                       Pilatus säger Judarnas kung är du då
                                       Jesus säger det är du som det här påstå
                                       Pilatus dom blir brott kan ej styrkas, mannen oskyldig är
                                       Han är i hela Judeen och Galileen till besvär
     
                                       Pilatus frågar om han från Galileen är
                                       i så fall ska jag inte döma den mannen här
                                       när han får jakande svar
                                       tänker han, saken är klar
                                       ansvaret han sig avhänder
                                       Jesus till Herodes sänder
                                       (Luk. 23)

                                       Inför Herodes

                                       Herodes har länge velat Jesus Se och höra
                                       hoppas också få se honom något tecken göra
                                       En mängd frågor han till honom ställer
                                       men inte ett ord till svar Jesus fäller

                                       Överstepräster och skriftlärda häftiga utfall gör
                                       tar ifrån honom all heder och på allt sätt misstänkliggör
                                       Herodes och hans soldater visar för honom sitt förakt
                                       gör av honom narr, genom att sätta på mantel full av prakt

                                      Herodes till Pilatus honom återsänder
                                      detta helt frostiga relationer vänder
                                      forna ovänner
                                      nu bästa vänner
                                      (Luk.23)


                                      Barabbas friges, Jesus döms                                      Pilatus kallar nu till ett möte delegater
                                      från judiska folket, rådet och höga prelater
                                      Jag har i nu er närvaro hållit utförliga förhör
                                      finner ej att han är uppviglare eller sabotör
                                      Herodes gjorde samma bedömning som jag gör
                                      en läxa jag ger så han ej ordningen mer stör

                                      Döda honom, låt Barabbas fri gå, skrek då alla
                                      (mördare, terrorist kunde man den mannen kalla)
                                      Pilatus på nytt pläderar för att Jesus sin frihet ska få
                                      korsfäst, korsfäst den uppviglade hopen högljutt skanderar då
                                      Vad har han då gjort, jag ej hans skuld ser
                                      jag läxar upp, sen jag honom friger
                                      men folkhopen skriker ut sitt hat, korsfästelse kräver
                                      Pilatus ger då efter, frigivningsbeslutet häver
                                      Barabbas, den skyldige, friheten får    
                                      medan Jesus mot döden oskyldig går
                                      (Luk. 23)

                                      Korsfästelsen
                                      Bort mot korsfästelsen de så honom för
                                      Simon från Kyrene på resa man stör
                                      han tvingas att Jesu kors bära
                                      vi på så sätt hans namn fått lära

                                      En stor folkmassa processionen följer
                                      bland dem kvinnor som ej sin upprördhet döljer
                                      Jesus mot dem sig vänder
                                      sitt budskap dem sänder
                                      Jerusalems döttrar mig ska ni ej gråta över
                                      snart ni över er och era barn gråta behöver
                                      Tid kommer då man säger saliga de ofruksamma,
                                       de moderliv som ej föder, de bröst som ej kan amma
                                       I de dagarna ska folket bergen uppmana
                                       fall över oss och mot höjden efter hjälp spana
                                      När man nu med det gröna trädet gör så här
                                      hur ska det då gå med det som förtorkat är

                                      De förde två förbrytare ut
                                      för att på deras liv göra slut
                                      På den plats kallad Skallen
                                      korsfästes Jesus och dessa två
                                      Förbrytarnas kors de lät på var sin sida
                                      om hans kors stå

                                      Jesus sade förlåt dem,
                                      de vet inte vad de gör
                                      För att dela hans kläder
                                      de lottdragning utför
                                      Folket ser
                                      allt som sker
                                      Rådets medlemmar hånar, visar sitt förakt
                                      är du Messias så visa oss nu din makt
                                      Soldaterna också narr av honom gör
                                      surt vin de upp till honom på korset för
                                      och till honom de sedan sa´
                                      Du är judarnas kung va´ bra
                                      från korset kliv nu ner
                                      så alla detta ser

                                      På korset ett anslag uppsatt var
                                      som budskapet Judarnas kung bar

                                      En av förbrytarna smädar, säger så
                                      är du Messias, hjälp dig själv och oss då
                                      Den andre har annan attityd, sina tankar frambär
                                      Har du ingen respekt för Gud, som under samma dom är
                                      Vår dom är helt rättvis och vi den förtjänat har
                                      men han har inget ont gjort, borde få leva kvar
                                      I ditt rike tänk på mig, han  ber
                                      och Jesus i nåd till honom ser
                                      Paradiset ska du idag nå
                                      och med mig, där ska du vara få
                                      (Luk.23)

                                      Jesu död

                                      Från sjätte timmen blev det mörker i timmar tre
                                      på hela jorden hade människor svårt att se
                                      Solen förmörkad var, förhänget i templet itu rämnar
                                      Jesus ropar högt Fader i din hand jag min ande lämnar
                                      Officeraren, som ser vad som händer, Gud prisar
                                      att han var en rättfärdig man detta klart oss  visar
                                      Folket som hela dramat som åskådare ser
                                      slår händerna för sina bröst över det som sker
                                      På behörigt avstånd hans vänner står
                                      de som följt honom under flera år
                                      Allt detta de ser
                                      som med honom sker

                                      Gravläggning 
                                      Josef en rådsherre som god och rättfärdig var
                                      och ingen del i beslutet om avrättning har 
                                      Han till Pilatus går
                                      Jesu kropp han där får         
                                      tar den från korset ner
                                      och linnesvepning ger         
                                      honom med en fin gravplats förser
                                      kvinnor som Jesus följt, platsen ser
                                      (Luk.23)


Av Bengt
bibelblogg.se