Så löd rubriken i VLT när jag skrev om läxornas vara eller icke vara. Efter att jag hade läst insändaren i tidningen så tror jag inte att mitt budskap kom fram som jag ville.
Läxor är naturligtvis inget straff. Det jag ville få fram var att förutsättningarna för eleverna att få hjälp hemma med sina läxor är så olika så att man kan nästan anse att det är orättvist att ge läxor. Jag ville också få fram i insändaren att syftet med läxorna kan variera och beroende på syftet så är jag för eller emot att de ges. Tex. en elev har inte gjort så mycket som han skulle göra på mattelektionen och nu ligger eleven långt efter de andra i klassen i matteboken. Fröken ger eleven läxa och skriver en lapp till föräldrarna att "Björn" ska räkna till sidan 34 tills på onsdag. Eleven har två dagar på sig att räkna ikapp 4 sidor. Här kommer problemet så som jag ser det: Björn förstår inte matteuppgifterna och det gör inte Björns föräldrar heller. Det finns så många faktorer som kan hindra läxornas goda syfte så läxorna upplevs som ett straff och inte en möjlighet till vidareutveckling.
Vilka faktorer kan göra en läxa ineffektiv?
Föräldrarnas kunskap i ämnet anser jag spelar stor roll om föräldrarna kan hjälpa sitt barn eller inte.
Tiden är en till faktor som kan göra läxan tråkig, stel och stressande. Hur många föräldrar har tid att sitta en timme och göra läxan tillsammans med sitt barn?
Ja listan kan göras mycket lång men dessa två tror jag kan vara vanliga problem som gör läxan ineffektiv.
I insändaren som jag så här i efterhand kan tycka blev lite misslyckad så ville jag få fram att vi lärare har för många andra uppgifter som tar tiden för planering av lektioner och tid från eleverna. Nu kanske jag sticker ut hakan lite men jag anser att skolarbetet ska klaras av i skolan av utbildade lärare. Föräldrarna ska kunna lämna sina barn i skolan och veta att mitt barn kommer lära sig att skriva läsa och räkna m.m. Jag anser att om vi lärare lämnar över ansvar till föräldrarna när det gäller elevens kunskapsinlärning så har skolan misslyckats med sitt uppdrag. Vi får aldrig säga att en elev har misslyckats i skolan pga. att föräldrarna inte hjälpte till med läxorna. Om det är så att en elev behöver extra hjälp med tex. svenska så ska den hjälpen ges inom skolans ramar.
Så om jag fick bestämma så skulle läxorna utebli och extra stöd sättas in, efter skoltid för de som behöver. Jag skulle också sätta ett elevtak på 20 elever per klass för jag anser att då får läraren mer tid per elev och mer tid betyder större möjlighet att uppnå kunskapsmålen.