Sitter och tittar på ForGG´s stream när han spelar Heart of the Swarm Beta. När jag först såg de nya enheterna tänkte jag att jag kanske inte skulle köpa expansionen men nu när jag har provat spela lite med de nya gubbarna och sett på streamen så verkar det kul. Så helt klart kommer jag köpa expansionen när den kommer.
Neeeeeeej nu slutade ForGG att streama :( jag får kolla mer någon ann an dag. Nu blir det tanka bilen och sen sova. Jag börjar 06:00 imorgon.
onsdag 5 september 2012
GSL 4 standings
Nu har grupperna B och C spelat klart och så här gick det:
Hero vann två raka matcher och släppte ifrån sig en karta. Hero vann sin grupp och är vidare till Ro16 tillsammans med Symbol som vann två av tre matcher. Symbol förlorade mot Hero med med 0-2.
I grupp C tog Quirous första platsen genom att besegra MarineKing med 2-1 och MC med 2-0. Marineking kom på andra platsen i gruppen och besegrade JD och MC med 2-1.
Imorgon väntar spel i grupp D med Byung, Rain, Happy och Genius.
Källa: http://www.gomtv.net/forum/view.gom?topicid=224017&cid=0&kind=8
Hero vann två raka matcher och släppte ifrån sig en karta. Hero vann sin grupp och är vidare till Ro16 tillsammans med Symbol som vann två av tre matcher. Symbol förlorade mot Hero med med 0-2.
I grupp C tog Quirous första platsen genom att besegra MarineKing med 2-1 och MC med 2-0. Marineking kom på andra platsen i gruppen och besegrade JD och MC med 2-1.
Imorgon väntar spel i grupp D med Byung, Rain, Happy och Genius.
Källa: http://www.gomtv.net/forum/view.gom?topicid=224017&cid=0&kind=8
Skoldebatt under skolansdag
Skoldebatt i
Västerås stadsbibliotek.
Debattörer:
Monica
Nordgren (MP), Vasiliki Tsouvplaki (V), Anders Teljebäck (S), Caroline Hägström
(M), Ragnhild Källberg (F), Vicki Skure Eriksson (C) och Lars Lindén (KD)
Moderator: Johan Lunner Journalist
Arrangörer: Lärarnas
Riksförbund
Varje debattör fick några minuter på sig i inledningsvis att
berätta hur de ser på läraryrket.
Sammanfattningsvis kan man säga att alla partier anser att skolan är
värdefull och lärare ska ha bra betalt för deras arbete. De slängde sig med ord
som kvalité, kunskap, mer pengar till skolan, mindre administrativt arbete och
mer tid för pedagogiska samtal mellan lärare, mindre klasser, högre löner.
Jag undrar dock om de
vet vad orden betyder eller vad som krävs för att skapa förutsättningar för de
fina orden.
Mina intryck av kvällen: Jag tycker att det var en bra
debatt och politikerna svarade hyfsat bra på publikens och Johan Lunners
frågor. Själv var jag lite feg och vågade inte ställa mina frågor. Jag hade då
önskat få svar på bla.
1. på våra skolor är vi i behov av resurslärare och specialpedagoger som jobbar i den dagliga verksamheten, hur kommer ni hjälpa oss på skolorna med det?
Som jag ser det behöver skolorna mer pengar för att kunna anställa fler för dessa uppgifter. Samtidigt kan vi inte vara för många i en och samma klass och då blir konsekvensen att höja skolpengen.
1. på våra skolor är vi i behov av resurslärare och specialpedagoger som jobbar i den dagliga verksamheten, hur kommer ni hjälpa oss på skolorna med det?
Som jag ser det behöver skolorna mer pengar för att kunna anställa fler för dessa uppgifter. Samtidigt kan vi inte vara för många i en och samma klass och då blir konsekvensen att höja skolpengen.
2. Politikerna var rörande överens om att vi lärare tjänar för dåligt och LR vill höja våra löner med 10000kr/månad. Hur har ni tänkt lösa det?
Igen så handlar det om att skolpengen höjs. Och om alla politiker i kommun är överens om att vi lärare tjänar dåligt så borde det inte vara några problem.
3. Den sista frågan som jag skulle ha ställt skulle innebära helt nya tag inom skolvärlden. För att öka lärarnas status i samhället rejält skulle man göra hela skolan frivillig. Hur ställer ni er till en frivillig skolgång?
Detta tror jag skulle ge tillbaka lärarna sin status i samhället och med en legitimation blir statusen ett faktum där endast de med legitimation får undervisa. Jag är outbildad läkare och om jag skulle söka ett vikariat på en vårdcentral som läkare så skulle de skratta åt mig. Men när en outbildad söker ett lärarjobb så blir det i vissa fall att de får jobb. Detta tycker jag säger en del om vår status.
Jag tyckte det var intressant att höra våra politiker
debattera om skolan och nästa gång lovar jag att mina frågor kommer höras.
En fråga från en i publiken som jag tycker är värd att nämna
var: Västerås hamnade på plats 247 i en lista om bästa och sämsta skolorna i
landet. Hur har ni tänkt ändra den
placeringen med tanke på att Västerås är Sveriges 6:e största kommun?
Denna fråga blir en karamell för våra politiker att suga på och jag hoppas de kommer med en väldigt bra plan. Jag håller med frågeställaren som höjde sin röst och sa: ”vi borde ligga i topp 10”
Denna fråga blir en karamell för våra politiker att suga på och jag hoppas de kommer med en väldigt bra plan. Jag håller med frågeställaren som höjde sin röst och sa: ”vi borde ligga i topp 10”
Anders Teljebäck sa i debatten om att skolan behöver mer
pengar att det finns öronmärkta pengar just till skolan. Sammanlagt rörde det
sig om en ca 30 miljoner som ska gå till skolan.
Det låter ju bra tycker jag men då dyker en fråga upp i mitt huvud. Hur kommer dessa pengar att användas? Som jag ser det behöver vi mer pengar för att kunna anställa resurslärare och specialpedagoger samt att köpa in läromaterial. Det blir mycket intressant att se hur dessa miljoner kommer användas och vi får bara hoppas att de inte spenderas på en fest.
Det låter ju bra tycker jag men då dyker en fråga upp i mitt huvud. Hur kommer dessa pengar att användas? Som jag ser det behöver vi mer pengar för att kunna anställa resurslärare och specialpedagoger samt att köpa in läromaterial. Det blir mycket intressant att se hur dessa miljoner kommer användas och vi får bara hoppas att de inte spenderas på en fest.
Vicki
från V partiet gjorde mig lite upprörd då hon sa att resurser finna att tillgå
skolan och nämnde Specialpedagogiska myndigheten som ett exempel och att
rektorer kan få hjälp från olika instanser. Och när hon säger att rektorns
skicklighet att använda sina resurser spelar stor roll för elevernas arbete så
visste jag inte vad jag skulle ta vägen.
Det är inte så lätt för rektorer att vara skicklig om de inte har några resurser att använda sig av. På min skola har vi fått spara in tjänster så att vår resurslärare och specialpedagog har fått gå in och ta klass istället för att arbeta med de elever som behöver mer stöd. Vår vice rektor som skulle hjälpa till med det administrativa så att vår huvudrektor kunde göra det den egentligen ska göra fick sluta. Resurserna finns inte i det dagliga arbetet på verkstadsgolvet så att säga och jag hoppas innerligt att den nya organisationen som kommer till efter årsskiftet kommer ändra på detta. Vilket Vasiliki också nämnde i sin debatt om skolans resurser.
Det är inte så lätt för rektorer att vara skicklig om de inte har några resurser att använda sig av. På min skola har vi fått spara in tjänster så att vår resurslärare och specialpedagog har fått gå in och ta klass istället för att arbeta med de elever som behöver mer stöd. Vår vice rektor som skulle hjälpa till med det administrativa så att vår huvudrektor kunde göra det den egentligen ska göra fick sluta. Resurserna finns inte i det dagliga arbetet på verkstadsgolvet så att säga och jag hoppas innerligt att den nya organisationen som kommer till efter årsskiftet kommer ändra på detta. Vilket Vasiliki också nämnde i sin debatt om skolans resurser.
Moderatorn Johan Lunner ställde ett par frågor till vårat
kommunombud Måten Lundgren bla. om vad han tyckte var det viktigaste för att
höja statusen förutom högre lön?
Mårten svarade att vi lärare vill kunna påverka vårt arbete utan att någon rektor lägger sig i, men de ska visa ett intresse för det vi gör. Vi vill göra ett bra jobb med bra resurser och få bra betalt för det.
Jag håller med Mårten. Låt oss lärare göra det vi gör bäst nämligen undervisa och ge oss inte en massa administrativa uppgifter som ändå inte blir till nytta utan står i ett arkivrum i en källare. Jag blev lärare för att jag ville undervisa i mitt ämne som jag älskar och då vill jag också göra det och inte få en massa andra uppgifter.
Mårten svarade att vi lärare vill kunna påverka vårt arbete utan att någon rektor lägger sig i, men de ska visa ett intresse för det vi gör. Vi vill göra ett bra jobb med bra resurser och få bra betalt för det.
Jag håller med Mårten. Låt oss lärare göra det vi gör bäst nämligen undervisa och ge oss inte en massa administrativa uppgifter som ändå inte blir till nytta utan står i ett arkivrum i en källare. Jag blev lärare för att jag ville undervisa i mitt ämne som jag älskar och då vill jag också göra det och inte få en massa andra uppgifter.
Helt
klart har vi mycket att jobba med och vi lärare måste skrika lite mer på våra
politiker och verkligen säga vad vi tycker och tänker. Våra politiker måste
inse att skolan är ett av de viktigaste yrkena vi har och då ge oss resurser så
vi kan utföra ett kvalitativt arbete. Nu
väntar vi på förhandlingarna mellan våra medlare och SKL och det ska bli mycket
intressant att se vad de kommer fram till.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)