- Gör dagen så tydlig som möjligt, det hjälper alla elever att hänga med och få struktur på dagen.
- Prata en i taget. Detta blir extra viktigt när eleverna måste prata i mick för att höras.
- Prata vänd mot eleverna och inte mot tavlan.
- Ha en dialog med eleven om han/hon har hört ordentligt under lektionen.
- Paus är otroligt viktigt för elever med hörselnedsättning för att hämta ny kraft.
- Diskussioner i smågrupper är otroligt jobbigt för de elever med hörselnedsättning.
- Hörövningar vid Nationella prov har eleven rätt att få texten uppläst.
67% anser att ljudmiljön på jobbet är ett problem varje dag.
Vad kan man göra för att sänka ljudnivån i skolan?
Missförstånd är vanligt och viktigt att se och förebygga.
Teckenspråk är ett helt eget språk med egen grammatik osv. Man pratar inte samtidigt som man tecknar.
Teckenstöd är enstaka ord som kompletterar ditt tal.
Svårigheter:
Uppfatta och sortera ljud - sortera ljud kan vara svårt för en som inte har hörselnedsättning
Muntliga instruktioner - ska vara korta och tydliga
Kompensera hörselbortfall - svårare att förstå sammanhanget när flera ord försvinner i bruset
Koncentrera sig - hörselnedsättning påverkar din koncentrationsförmåga
Använda hjälpmedel - eleven ifråga måste känna att hjälpmedel är till för honom/henne
Nu blir det diskussionsfrågor!
Hjäääääälp jag som är så blyg och inte vågar säga någonting. Hur ska detta gå?
- Har du gjort några förändringar i din undervisning som underlättar för eleven med hörselnedsättning och samtidigt för hela klassen?
Mikrofon som lärare och elever använder.
- Kan du se några fördelar med att ha en elev med hörselnedsättning i din klass?
Tala tydligt, visualisera med kroppsspråket.
- Vilka tankar har dykt upp under dagen som du vill diskutera?
Nu blev det fika!
Linn från organisationen Unga Hörselskadade berättade om sitt liv som hörselskadad och vad organisationen gör och arbetar för.
Hon jobbar som elevassistent men kommer sluta och utbilda sig till något annat för att ljudmiljön är för hög. Riktigt vad hon ska utbilda sig till vet hon inte riktigt än.
För att sammanfatta det hon sa kan man säga att vi lärare och pedagoger har ett ansvar att se till så att de elever med hörselnedsättning har det lika bra som de andra eleverna. Vi kan nog inte till fullo förstå hur det är att ha en hörselskada eller hörselnedsättning och vad elever med detta handikapp får utstå under sin skoltid. Stoppa in öronproppar under en vecka så kanske du får en aHa om hur elever med hörselnedsättning har.
Unga Hörselskadade
Utvärdering sista minuterna...
Bra dag med mycket fakta och tankeställare. Viktiga frågor och ljudnivån påverkar oss alla oavsett hörselförmåga.
Nu väntar enhetskväll på skolan.