tisdag 22 oktober 2013

Liveblogg från ACC

Idag blir det kurs hela dagen och sen blir det enhetskväll på jobbet. Jag har en låååång dag framför mig med andra ord. Som tröst kommer jag luncha med mamma och får lite tid att prata om allt mellan himmel och jord.

Kursen eller föreläsningen eller föreläsningarna för det kommer bli flera föreläsningar under dagen handlar om elever med hörselnedsättning och vad vi kan göra för att underlätta för dem.

Blickar ut över föreläsningssalen och ser att jag är ensam kille. Vad säger det? Är det bra, dåligt spelar ingen roll. Jag undrar bara var alla männen är?





SPSM = SpecialPedagogiska SkolMyndigheten
spsm.se
De ger stöd, rådgivning och kurser inom funktionshinder och funktionsnedsättning.

Yeeeees nu kom kille nr 2! Det här blir bättre och bättre.

Lärresursenheten Västerås 
Eva C.
Annette T.
Yvonne H.
   De ger information, pedagogiskt stöd, deltar i utvecklingssamtal, upprättande av IUP och                    åtgärdsprogram, klassrumsbesök och observationer, arbetar med att förbättra ljudmiljön.

Annika från hörselenheten berättar kort om enhetens uppdrag och hur en hörapparat fungerar.

Tänk! här sitter jag på en föreläsning om hörselnedsättning och då förväntar man sig kanske att ljudet från mikrofonerna ska fungera exemplariskt. Men det gör det inte :(

Tänk att föreläsare inom alla områden har så svårt med att leverera bra ljud så att det hörs högt och tydligt.

Hörapparatens delar:


















ljudmiljosimulatorn

Hörteknik i skolan - Ove
Jaha, den andra killen i föreläsningssalen var en föreläsare, typiskt.

  • Önskat ljud och oönskat ljud. Skillnaden mellan dem ska vara så mycket som möjligt.
  • Prata nära personen som har en hörselnedsättning från 4 till 1 meter kan det bli en förbättring på 12 decibel. 
  • T-slinga ger en förbättring på 25 decibel.
  • Genomgång av olika mikrofoner och det absolut bästa är headset då mikrofonen är på ett konstant avstånd från munnen.
  • Undvik nakna väggar för att förhindra att ljudet studsar. Tavla, bokhylla eller något annat kan fungera som ljuddämpare. 

 
Ellinor H. - Lärare i Sala
  Berättar hur de arbetar på hennes skola.
  Inget revolutionerande nytt eller så. Vi jobbar säkert lika bra på min skola om inte bättre!!
  Använda tecken som stöd är väldigt bra och ett viktigt komplement.

Nu är det LUNCH!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar