Lösningsfokuserad skola...
Här kommer lite anteckningar från föreläsningen.
Tre filosofiska principer:
- Hopp - samtalet ska skapa hopp. Hur skapar du hopp när du samtalar med en person som har svårigheter. Samtala om när eleven/personen har lyckats och inte på själva problemet. När det har gått bra, vad har du gjort då? Det räcker inte att bara prata om hur det kan vara i framtiden utan vi måste omsätta det i praktiken i form av tex. ett skådespel.
"Barn och ungdomar har inga problem, de har färdigheter som de måste träna på. Vad behöver du bli bättre på?"
- Samverkan - Vi måste skapa samarbete med eleven, föräldrarna och mellan elever. Sluta prata om problem och börja samtala om färdigheter som behöver tränas upp. Sälj idén att det skulle vara bra om eleven/personen tränar på detta. Viktigt att föräldrarna är med på tåget och samarbetar med oss. Det är viktigt att du som lärare står tillsammans med föräldrarna om de regler och förhållningssätt som ska efterlevas i tex. skolan. Eleven behöver känna att lärare och föräldrar står enade.
- Kreativitet - För att förbättra situationen i tex. skolan behövs det också praktiska idéer. Låt eleverna kom med förslag på hur situationen kan bli bättre. Om idén inte funkar så kan ett samtal tas om det inns en annan idé skulle vara bättre.
Fyra redskap:
- Framgångsfokus - börja se och prata om framgång och de framsteg man har gjort.
Be din kompis beskriva en framgång. Mini, Micro eller nano framgång.
Berätta en framgångshistoria
Svara med "trippel" eller WOW - uttryck av beundran som kan vara muntligt eller något kroppsspråk.
Bekräftelse av svårigheter -
Hur lyckades du -
Tacka andra - En person som har hjälpt dig att lyckas.
Framkalla stolthetskänslan - Kom igen du har gjort något bra.
Se glad ut.
När du visar ditt intresse för en elevs prestation och framgång så kommer eleven att lära sig hur man ska få framgång igen. Viktigt att eleverna får berätta för varandra om sina framgångar.
Teckenspråk - tummen upp, high five osv.
Skvalleros - du beröm tex. ditt barn för en annan person så att ditt barn hör eller så berättar den tredje personen det till barnet ifråga.
Skojberöm -
Nyfikenhet -
Kollektiv beröm -
Tackberöm -
- Klanderhanden - Tummen: alltidfingret- ett beteende som är irriterande, aldrig, alltid, jämt, igen, varje gång. Pekfingret: Felfingret - beskriver det han/hon gör fel. Långfingret: Konsekvensfingret - lidande, sjukdom, störning, straff. Ringfingret: Orsaksfingret - Teori om varför han/hon handlar som personen gör. Lillfingret: Dövfingret - Hur många gånger har jag sagt...?, Hur många gånger måste jag säga?
Jag och två kolleger åt god mat på Choys Garden. Efter lunchen kom del två i föreläsningen. Innan föreläsningen började stannade jag vid bokbordet och fastnade för två böcker. Jag köpte böckerna och fick dem signerade. Nu är det bara hem och läsa om lösningsfokuserad kommunikation. Tydligen ska detta arbetssätt även vara bra i relationen med sin respektive :) och inte bara i relationen med eleverna.
- Önskehanden - Tummen: Kontaktfingret - skapa kontakt på ett respektfullt sätt. Alla som är närvarande kanske inte ska höra samtalet, Den som man vill prata med kanske inte har tid just nu men om 10 minuter osv. Jag skulle vilja prata med dig, har du en minut? Jag har ett förslag eller en idé. Pekfingret: Önskefingret - "Bakom varje klagomål finns ett önskemål." Vad behöver vi bli bättre på? Jag önskar att...Säg vad du vill ha för beteende istället för att säga vad du inte vill se för beteende. "Gör inte så - Gör så istället!" Långfingret: Vinstfinger - motivera varför det nya beteendet. Det blir lättare för mig, sparar tid, kostar mindre, du får mer tid till annat. Skulle du vinna något på det nya beteendet? Ringfingret: Tilltrofingret - Du kan göra detta och om du behöver hjälp så finns det många som kan hjälpa dig. Lillfingret: Kontraktfingret - Hur ska vi få detta att funka? Om du glömmer någon gång, hur och kanske vem ska vi påminna dig?
- Jag kan metoden - Barnet själv kan öva på en färdighet så att "problemet" övervinns. Barnet ska själv komma med lösningen och hitta färdigheten som den behöver bli bättre på.
En timme kvar och period tre har börjat. I periodpausen fick vi kaffe och mjuk kaka. Duktig som jag var så tog jag inte något av det.
Frågor!??? Åhörarna fick ställa frågor och Ben svarade.
Böcker att läsa i detta ämne av Ben Furman:
Barn är smarta - Jag kan-metoden för kreativ problemlösning 2003
Berättelser om smarta barn 2011