torsdag 11 april 2013

Helhet

Dokumentet fortsätter...

Helhet innebär att vi har en helhetssyn på vårt uppdrag och tar ansvar för barnets/elevens hela väg genom skolan: Igen krävs att att uppdraget konkretiseras och görs tydligt. Vilket jag fortfarande anser inte har gjorts, varken på den lokala arbetsplatsen eller via utbildningen.

Vi lyfter blicken för att se verksamheten i ett större sammanhang då det hjälper oss att prioritera rätt: Vem anser att vi lärare har varit trångsynta? Vem anser att vi har prioriterat fel? Vad innebär att se verksamheten i ett större sammanhang? ja frågorna kan bli många och jag undrar vem jag ska rikta frågorna till för att få ett konkret svar.

Vi drar åt samma håll: Ja jag vet inte vad jag ska säga så jag är tyst.

Det betyder att vi ser såväl till det egna arbetslaget som till enheten och hela skolverksamheten: Eleven, klassen, arbetslaget, skolan, staden. Ja när tar det stopp? Fokus och engagemang har flyttats genom åren från att undervisa eleverna så att de lär sig något till att medverka i undersökningar för att belysa stadens pedagogiska insatser. Tillbaka till katederundervisningen tycker jag.

Med en helhetssyn blir summan större än delarna var för sig: Igen VA???????????????????? Skulle jag kunna få ett praktiskt exempel på detta?

Hur summerar jag detta stycke av dokumentet? jag har absolut ingen aning. Jag tycker att det bara stod en massa abstrakta ord som ingen kan omvandla till konkreta och praktiska exempel. Har jag fel????? Ja men du är välkommen att förklara det jag inte har förstått.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar