Omvänd er
Några om Pilatus grymhet berättar
hur cyniskt han Galileer avrättar
Jesus sa då, tror ni de här större syndare var
än alla ni andra, som idag här lever kvar
Om ni ej omvänder er
detsamma med er sker
En liknelse han på nytt till folket ger
om fikonträd där ägaren ej frukt ser
Trädgårdsmästaren då en order får
trädet utan frukt år efter år står
jag nu och här dig ber
hugg det genast ner
Låt det ytterligare ett år stå
så ska det än mer av min omsorg få
om vi nästa år ej frukt ser
kan vi då hugga trädet ner
(Luk. 13.)
Kvinna botas på Sabbat
En sabbatsdag han undervisning i synagogan ger
bland besökarna han en krokryggig kvinna ser
Under arton år hon ej på sin kropp kunnat räta ut
Jesus då på sabbaten tar provocerande beslut
Han kallar kvinnan till sig fram och sitt besked ger
kvinna du är fri, slutet på lidandet du ser
Han lägger på henne sina händer
kvinnans lidande till glädje vänder
Förargad synagogsföreståndaren står där
sabbatsbrott i hans synagoga vilket besvär
Det ska ni alla här veta
sex dagar ska man arbeta
detta vår lag ju oss lär
då gör man inte så här
Jesus i svaromål går
som hycklare du nu står
oxe och åsna vatten får
även när sabbaten pågår
men kvinnan som i sjukdom bunden var
ville du i lidandet hålla kvar
Hans motståndare i skam där står
medan folket hem i glädje går
(Luk.13)
Guds rike
Hitta like
till Guds rike
är inte så lätt
men på något sätt
som senapsfrö
som i jord dö
åter uppstår
och som träd står
Som surdeg
kan riket också vara
som syra,
en hel deg, kan klara
(Luk.13)
Den trånga porten
När han genom städer och byar går
han många frågor om Guds rike får
Herre är det bara några få
som här mot en slutlig räddning gå
Kämpa för att komma in
genom porten trånga
Försöka utan att lyckas
gör allt för många
När porten en gång låst är
ska många bulta på där
att den ska öppnas man ber
men så sker det inte mer
Vi har ätit och druckit med dej
men han säger jag känner er ej
bort ska ni orättens hantlangare gå
dit där ni gråta och skära tänder få
Ni ska i Guds rike
patriarker och profeter se
men själva får ni
från utsidan detta bese
Människor kommer från
öster, väster, norr och söder
alla är medborgare
och i Guds rike bröder
Då ska det så vara
att sist blir först
först blir sist, störst blir minst
och minst blir störst
(Luk.13)
Jesu klagan över Jerusalem
Herodes döda dig vill skynda bort är budskapet kärnfullt, hotfullt och kort
Två dagar driver jag demoner ut,
botar och om Riket folket lär
Hälsa den räven att jag först på tredje dagen vid målet är
En sak som tillhör alla dessa oskrivna lagar
profet i Jerusalem har sina sista dagar
Jerusalem du som dödar profeterna
och stenar dem som till dig blir sända
Jag som kycklingmamman
under vingar önskat samla och så din olycka vända
Ni vill ej
säger nej
därför kommer det ej att ske
att ni mig kommer att få se
förrän detta med er sker
att ni mig välsignelse ger
(Luk.13)
Av Bengt
bibelblogg.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar