måndag 26 mars 2012

Våld kan stänga skola

Lärarförbundets huvudskyddsombud kräver omedelbara åtgärder från kommunen för att garantera säkerheten på Malmabergsskolan i Västerås.

Om ingen lösning nås till på  onsdag, kan Malmabergsskolan stängas genom ett skyddsombudsstopp. Enligt en skrivelse från Arbetsmiljöverket har det under en längre tid varit problem med våld och hot från elever, både mot andra elever och mot personal.
Skolan, förskoleklass, fritidshem, år 1-5 och Aspen(särskild undervisningsgrupp) har under en längre tid haft problem med elev/elever som hotat med våld och utfört våld mot andra elever och medarbetare.
Personalen upplever att de inte längre kan garantera övriga elever och sig själva en trygg och säker arbetsmiljö på skolan. Även föräldrar har ringt och även varit på skolan och hotat lärare.
Problemen på skolan är så stora att huvudskyddsombud funderar om skolan kan bedriva skolverksamhet enligt skollagen. Skolledningen har agerat fullt ut vad som föreskrivits i styrdokumenten, men utan något resultat.
Är detta sällsynt i våra skolor eller är det en vardag för de flesta lärare och elever?

Efter att jag hade läst notisen läste jag även kommentarerna till inlägget och de var minst lika intressanta. 

Men jag tror jag har lösningen på hur vi ska få elever att sköta sig och prestera bra i skolan. Lärarna behöver få makt eller inflytande eller respekt eller kalla det vad du vill. När en elev har uppfört sig illa, kanske hotat en elev eller slagits eller varit uppkäftig mot en lärare så behöver läraren ha något i rockärmen som gör att eleven slutar med sitt beteende.
 
Nu kommer föräldrarna in i bilden! Lärare, föräldrar och elev sätter sig och samtalar om vad som är rätt och fel och vilka konsekvenserna blir om eleven inte uppför sig. Samtidigt samtalar man om vilken belöning eleven får om han/hon uppför sig och gör ett bra jobb i skolan.
 
Nu kommer klimaxet...läraren får makt över elevens fritidsintressen dvs. när en elev uppför sig riktigt illa kan föräldern hindra eleven från att gå på träningen, spela datorspel eller något annat som lärare, förälder och elev har samtalat om på ett möte.
 
Detta skulle tror jag ta skruv hos samtliga elever och om lärare och föräldrar är konsekventa tror jag att vi kan se en förbättring hos våra elever. 
 
Medhåll eller mothåll?? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar