Efter
att regeringen meddelat att man skjuter upp kravet på
lärarlegitimationer på obestämd tid, har många kritiska röster
ifrågasatt hela legitimationsreformen. Lärarnas Riksförbund står fast
vid att lärarlegitimationen är en viktig reform som värnar kvaliteten i
undervisningen och stärker den professionella lärarkåren.
Använd gärna följande frågor och svar då du bemöter medlemmarnas frågor om lärarlegitimationen.
Vad är det som har hänt i legitimationsfrågan?
Kravet på lärarlegitimation för att bland annat få tillsvidareanställning skulle ursprungligen gälla från och med den 1 juli 2012. Skolverkets hantering av ansökningar har dock dragit ut på tiden. Hittills har uppåt 4 000 legitimationer utfärdats. Nu skjuter regeringen upp kravet på legitimation på obestämd tid.
Vad anser Lärarnas Riksförbund om att reformen skjutits upp?
Lärarnas Riksförbund anser att reformen med lärarlegitimationer kan skjutas upp för att säkra kvaliteten i utfärdandet, men inte på obestämd tid. Det är oacceptabelt om den inte skulle vara på plats den 1 juli 2013.
Förbundet motsätter sig att man sköter frågan så illa från ansvarigt håll. Det är regeringen och framförallt Skolverket som har ansvaret för att arbetet med genomförandet av en lärarlegitimation sköts på ett professionellt sätt.
Hur vill Lärarnas Riksförbund att legitimationsreformen säkras?
Lärarnas Riksförbund kräver att:
- Statliga introduktionsplatser införs, såsom AT-tjänster för examinerade läkare som väntar på sin legitimation.
- Dimensionering av lärarutbildningen utformas så att utbud och behov möts.
- Lärarlegitimationerna för vissa lärargrupper prioriteras. Detta för att hinna med legitimationsreformen inom rimlig tid. Prioriterade är lärare som sätter betyg.
Om dessa åtgärder genomförs finns det goda möjligheter att få lärarlegitimationsreformen på plats inom rimlig tid. Samtidigt kan vi få ordning på den oro som finns inom lärarkåren och hos skolhuvudmän för hur framtidens lärartjänster ska säkras.
Varför har Lärarnas Riksförbund arbetat för en lärarlegitimation?
Det var Lärarnas Riksförbund som vid kongressen 1992 fattade beslutet att arbeta för ett införande av lärarlegitimationer. Legitimationen stärker elevernas rättsäkerhet eftersom den enskilde lärarens ansvar för undervisningens kvalitet blir tydligare. Den stärker yrkets identitet och är ett stöd för det goda arbete som utförs av Sveriges lärare. När vissa arbetsuppgifter, som till exempel betygssättning, endast får utföras av utbildade och legitimerade lärare uppnås också en betydligt större rättssäkerhet för eleverna.
Den stärker de behöriga, utbildade lärarnas ställning eftersom vissa arbetsuppgifter inte får utföras självständigt av den som saknar legitimation. Det blir inte heller tillåtet att tillsvidareanställa den som saknar legitimation.
Lärarnas Riksförbund anser att en lärarlegitimation är ett viktigt steg på vägen mot en ökad likvärdighet i den svenska skolan. Legitimationen stärker nya lärares yrkesintroduktion genom rätt till en introduktionsperiod med mentorsstöd från en legitimerad lärare och något anpassade arbetsuppgifter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar